Omschrijving
Fysieke bereikbaarheid Wij leggen accenten op de capaciteitsuitbreiding van de N34 in Zuidoost Drenthe en de doorstroming op het knooppunt Gieten. Goede achterlandverbindingen naar Duitsland en Twente zijn van belang voor onze (grensoverschrijdende) bereikbaarheid en de ontwikkeling van logistiek en goederenvervoer. Hier nemen Emmen-Coevorden en Meppel een specifieke positie in. Voor met name Meppel is ook de bereikbaarheid over water van belang. En Drenthe-breed dragen goede vaarwegen bij aan de vaarrecreatie als onderdeel van een goede toeristisch-recreatieve infrastructuur. Voor de nieuwe concessie van het openbaar busvervoer in Drenthe en Groningen stellen we een programma van eisen op. We willen daarbij experimenteren met nieuwe vormen en een integrale aanpak. Voor de bereikbaarheid van het landelijke gebied onderzoeken we het Publiek Vervoermodel Groningen-Drenthe. Door middel van pilots zoeken we naar combinaties van het reguliere openbaar vervoer en het doelgroepenvervoer. Vanuit onze ambitie fietsprovincie nummer 1 verbeteren en optimaliseren we de kwaliteit van het Drentse fietsnetwerk. Met een Drenthe-brede inzet op mobiliteitsmanagement stimuleren we het fietsen naar werk en school. We leggen fietssnelwegen aan en zetten in op innovaties en veiligheid. We versterken de combinatie OV en fiets door het creëren van aanvullende fietsvoorzieningen. Verkeersonveiligheid vraagt om blijvende brede aandacht. Zowel een veilige inrichting van weg en fietspad als gedragsbeïnvloeding vinden we van belang om het aantal verkeersslachtoffers verder terug te dringen. Met onze partners in het Verkeers- en Vervoersberaad Drenthe hebben we hierover meerjarige afspraken in het Programma “Samen richting Nul!” Met een nieuw Investeringsprogramma Verkeer en Vervoer geven we een belangrijke impuls aan onze ambities. |
Intensiveringen 2016
Om onze doelstellingen te behalen investeren we in:
Daarnaast stellen wij structureel extra middelen beschikbaar (intensiveringen) voor investeringen in verkeer en vervoer. De financiële intensivering in de exploitatie betreft de kapitaallast van het nieuwe investeringsprogramma voor verkeer en vervoer van € 60 miljoen dat in de komende jaren gerealiseerd gaat worden.
Omschrijving | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 |
Nieuw investeringsprogramma VV | € - | € 300.000 | € 600.000 | € 1.200.000 |
Totaal | € - | € 300.000 | € 600.000 | € 1.200.000 |