Inleiding
Meer grip op verbonden partijen
De uitvoering van taken is voor de provincie steeds complexer geworden. In toenemende mate moeten wij een beroep doen op andere organisaties waaraan wij taken uitbesteden, via inkoop of subsidie of via uitvoering door verbonden partijen. Bij verbonden partijen kan het zowel gaan om privaatrechtelijke rechtspersonen die een rol spelen in de uitvoering van een publieke taak als om gemeenschappelijke regelingen. Voor wat betreft de private partijen gaat het om organisaties en instellingen waar de provincie zowel financieel als bestuurlijk zeggenschap over heeft. In geval van (de publiekrechtelijke) gemeenschappelijke regelingen gaat het om samenwerkingsvormen met een rechtspersoonlijkheid.
De provincie blijft verantwoordelijk voor de aansturing van verbonden partijen, de controle erop en de financiële consequenties voor de eigen organisatie. De diversiteit van de verbonden partijen neemt bovendien toe, evenals het financiële en beleidsmatige gewicht ervan. Voor Provinciale Staten levert dit een worsteling op met kaderstelling en toezicht/controle, niet alleen voor wat betreft de financiën maar ook voor wat betreft de beleidsrisico’s.
Het is daarom des te meer van belang dat de Staten in het proces van begroting en verantwoording de benodigde informatie krijgt om de bijdrage van verbonden partijen aan de realisatie van de programma’s en daaraan verbonden risico’s te kunnen beoordelen en te laten meewegen in het proces van horizontale sturing en verantwoording. Om de prestaties van verbonden partijen en de eventuele risico’s te kunnen beoordelen is goede informatie nodig, die aansluit bij de informatie van de provincie over hun eigen taakuitvoering en de daaraan verbonden risico’s. Daarbij rekening houdend met de nieuwe richtlijnen van de commissie BBV (Besluit Begroting & Verantwoording) met betrekking tot de informatieverschaffing ook voor gemeenschappelijke regelingen met een rechtspersoonlijkheid.
Het opnemen van een set van beleids-indicatoren door gemeenschappelijke regelingen heeft echter geen informatieve meerwaarde voor de provincie. Immers, voor de staten zou het voldoende moeten zijn dat zij de op beleidsindicatoren gebaseerde informatie voor de eigen provincie beschikbaar heeft.
Het is van belang dat de informatie over verbonden partijen die provincie in de begroting en verantwoording opneemt aansluit op de informatie over hun eigen posities, activiteiten en risico’s.
Door de informatie op te nemen in de beleidsprogramma’s waarop de samenwerking met de verbonden partij betrekking heeft, wordt bevorderd dat de bijdrage van verbonden partijen en daaraan verbonden risico’s in de beschouwingen over de begroting en verantwoording kan worden meegenomen. Het beoogde doel hiermee is dat de positie van de staten bij de kaderstelling ten aanzien van en controle op de verbonden partijen worden versterkt.
Naast de informatie per beleidsprogramma blijft het voor de algemene kaderstelling ten aanzien van verbonden partijen van belang de staten een samenvattend overzicht van alle verbonden partijen aan te bieden waarin de provincie participeert.
Wat willen wij bereiken?
In de volgende tabellen worden de verbonden partijen van de provincie Drenthe weergegeven. De verbonden partijen voeren een beleid uit dat de provincie ook (gedeeltelijk) zelf had kunnen uitvoeren of vanuit andere, ook beleidsmatige overwegingen, hebben Provinciale Staten indertijd besloten deel te nemen aan de verbonden partij. De doelstellingen van de verbonden partijen corresponderen met die van de provincie of via de verbonden partijen worden de doelstellingen van de provincie gerealiseerd. Per verbonden partij is aangegeven aan welk programma onderdeel de verbonden partij is gelieerd ('koppeling met provinciale begroting').
Het beleidskader deelnemingen is vastgelegd in de Beleidsnota Verbonden Partijen. Gedeputeerde Staten kiezen ervoor het begrip verbonden partijen ruimer op te vatten dan de definitie en de uitleg uit het BBV. In de paragraaf verbonden partijen van de begroting en de jaarstukken kan bijvoorbeeld een organisatie worden opgenomen, waarin de provincie niet bestuurlijk is vertegenwoordigd of waarbij de provincie een gering financieel risico loopt, maar waarbij de relatie met de provincie zodanig is dat opname van de organisatie in de paragraaf is gerechtvaardigd.
De reden dat wordt gekozen voor een “brede” invulling is de behoefte aan een meer volledig overzicht en transparantie. Voorbeeld hiervan is de Stichting Drentse Energie Organisatie (DEO), waarin de provincie niet bestuurlijk is vertegenwoordigd, maar waarbij de bestuurlijke en financiële verbondenheid zodanig is dat opname van deze organisatie in de paragraaf verbonden partijen aan te bevelen is.
De opgenomen financiële kengetallen zijn overgenomen uit de vastgestelde jaarverslagen/-rekeningen van de verbonden partijen uit 2014. De verbonden partijen zijn per juridische vorm en vervolgens per beleidsprogramma gerangschikt.
Verbonden partij | Rechtsvorm | Eigenaars-/ deelnemersbelang | Financiële bijdrage 2016 van de Provincie | Financiële ontvangsten 2016 voor de Provincie |
SNN | Gemeenschap-pelijke regeling | 1/3 | € 552.625,- | |
Noordelijke Rekenkamer | Gemeenschap-pelijke regeling | 1/3 | € 257.040,- | € 7.500,-* |
Openbaar Vervoer bureau Groningen Drenthe | Gemeenschap-pelijke regeling | 35% | € 247.230,- | |
Regionale Uitvoeringsdienst Drenthe | Gemeenschap-pelijke regeling | 22,8% | € 2.582.770,- | € 780.000,-* |
Prolander | Gemeenschap-pelijke regeling | 50 % | € 5.300.000,- | € 440.000,-* |
Beheerorganisatie Vechtdallijnen | Gemeenschap-pelijke regeling | 36% | € 450.000,- | |
Regiovisie Groningen- Assen | Gemeenschap-pelijke regeling | 12,5% | € 927.773,- | |
Vereniging Interprovinciaal Overleg (IPO) | Vereniging | 1/12 | € 736.185,- | |
Stichting Landinrichting en Bodemverontreiniging | Stichting | 8.5% | Geen | |
Stichting Bodembeheer Schoonebeek | Stichting | 6% | Geen | |
Stichting Landelijk Meldpunt Afvalstoffen (LMA) | Stichting | 1/12 | € 147.278,- | |
Stichting Drentse Energie Organisatie | Stichting | ‘100%’ | € 29.200.000,- | |
Fonds nazorg gesloten stortplaatsen | Regelement (ingesteld obv de Wet Milieubeheer) | ‘100%’ | Geen. (Financiële bijdrage is verantwoordelijkheid van Attero) | |
Investerings- en Ontwikkelingsmaatschappij voor Noord- Nederland (NV NOM) | NV | 0.01 % | € 702.400,- | |
Groningen Airport Eelde N.V. (GAE) | Naamloze Vennootschap | 30% | Geen. | |
Enexis N.V. | Naamloze vennootschap | 2,28% | Geen | € 2.500.000,-** |
NV Waterleidingmaatschappij Drenthe | Naamloze vennootschap | 50% | Geen | € 2.721,- ** |
Nederlandse Waterschapsbank (NWB) | Naamloze Vennootschap | 0,32% | Nvt. | |
Bank Nederlandse Gemeenten (BNG) | Naamloze vennootschap | 0,09% | Nvt | € 100.912,-** |
MKB Fonds Drenthe Holding | Besloten vennootschap | € 13.000.000,- (verstrekt in 2014 in vorm van eenmalige subsidie) | ||
Publiek Belang Elektriciteitsproductie B.V.*** | besloten vennootschap | 2,28% | Nvt | |
Verkoop Vennootschap B.V.*** | besloten vennootschap. | 2,28% | Nvt | |
Cross Border Leases Vennootschap B.V.*** | besloten vennootschap. | 2,28% | Nvt | |
Vordering op Enexis B.V.*** | besloten vennootschap. | 2,28% | Nvt | |
CSV Amsterdam B.V. ( voorheen Claim Staat B.V.)*** | besloten vennootschap | 2,28% | Nvt |
*Geraamde opbrengsten uit (PIOFACH) dienstverlening vanuit de provincie Drenthe aan deze verbonden partijen. De opbrengsten vormen de dekking voor de door de provincie gemaakte loonkosten, inhuur, werkplekfaciliteiten, ed van de dienstverlening.
** Uitgekeerd dividend in 2014
*** Betreft vennootschappen die allen samenhangen met de afwikkeling van de verkoop van het belang in Essent
Wat gaan wij daarvoor doen?
Gemeenschappelijk regelingen
SNN
Naam verbonden partij | Samenwerkingsverband Noord-Nederland | |
Website | www.snn.eu | |
Rechtsvorm | Gemeenschappelijke regeling | |
Vestigingsplaats | Groningen | |
Doel | Het SNN creëert randvoorwaarden, stimuleert, faciliteert en verbindt, zowel op bestuurlijk, ambtelijk als op uitvoeringsniveau.
| |
Koppeling provinciale begroting | Programma 1.3 Goede belangenbehartiging voor Drenthe | |
Openbaar belang | Als omschreven hiervoor, onder 'doel' | |
Overzicht activiteiten |
| |
Beoogd resultaat | Gerealiseerde ambities van partijen in Noord-Nederland die gericht zijn op innovatieve, duurzame en groei in/van Noord-Nederland | |
Eigenaars-/deelnemersbelang Provincie Drenthe | 1/3 | |
Financieel belang | € 552.625,- | |
Bestuurlijke belang | Leden van PS en GS zijn vertegenwoordigd in het SNN-Algemeen bestuur, de leden van GS in het SNN-Dagelijks bestuur | |
Recht om voordracht te doen voor lid Bestuur | Alle GS leden zijn in regel bestuurslid in het SNN | |
Dochterondernemingen | SER Noord Nederland | |
Overige activiteiten | geen | |
Geconformeerd aan de Corporate Governance Code | Niet op schrift vastgelegd | |
Invloed uitoefenen | Via stemrecht in het DB en AB. Leden van GS zijn vertegenwoordigd in het Dagelijks Bestuur. Leden van PS zijn vertegenwoordigd in het Algemeen Bestuur | |
Profiel voor lid Bestuur waarvoor de provincie een voordracht kan doen | Voor DB lid geldt profiel van gedeputeerde. Voor AB lid geldt profiel van statenlidmaatschap. PS gaat zelf over voordracht van welk statenlid. | |
Risico's | Tussen de resterende financiële reserves en inkomsten en uitgaven is een disbalans. Bij gelijkblijvende omstandigheden kan het huidige ambitieniveau tot 2020 niet worden volhouden. Daarvoor ontbreken de financiële middelen. | |
Financiële kengetallen | Gerealiseerd 2014 | Begroot 2016 |
Eigen vermogen op 31-12 | € 7.691.000,- | nnb |
vermogen op 31-12 | € 382.347.000,- | nnb |
Resultaat (voor bestemming) | € 400.000,- (negatief) | € 842.000,- |
De Noordelijke rekenkamer
Naam verbonden partij | De Noordelijke rekenkamer | |
Website | www.noordelijkerekenkamer.nl | |
Rechtsvorm | Gemeenschappelijke regeling | |
Vestigingsplaats | Assen | |
Doel | Het doel van Rekenkamer is om vanuit een onafhankelijke positie Provinciale Staten te ondersteunen in de kaderstellende en controlerende rol. | |
Koppeling provinciale begroting | Programma 1.1 Drenthe goed bestuurd | |
Openbaar belang | De Provinciewet verplicht elke provincie tot het instellen van een rekenkamer of het organiseren van een rekenkamerfunctie. Ook bestaat de mogelijkheid tot een gemeenschappelijke rekenkamer, waartoe alle provinciën met uitzondering van Zeeland voor gekozen hebben. Drenthe, Fryslân en Groningen hebben de Noordelijke Rekenkamer ingesteld. | |
Overzicht activiteiten | De Rekenkamer doet onderzoek naar het gevoerde bestuur waarbij de vraag naar doeltreffendheid, doelmatigheid en rechtmatigheid centraal staat. | |
Beoogd resultaat | Uitvoering onderzoeksprogramma 2016-2017. Zie hiervoor: www.noordelijkerekenkamer.nl onderzoeksprogramma’s. | |
Eigenaars-/deelnemersbelang Provincie Drenthe | 1/3 | |
Financieel belang | € 257.040,- (jaarlijkse bijdrage) | |
Bestuurlijke belang | Zitting in programmaraad met drie leden (statenleden) | |
Recht om voordracht te doen voor lid Bestuur | Voor programmaraad | |
Dochterondernemingen | Nee | |
Overige activiteiten | Geen | |
Geconformeerd aan de Corporate Governance Code | Niet op schrift vastgelegd | |
Invloed uitoefenen | Via programmaraad; doen van suggesties ten behoeve van onderzoeksprogramma | |
Profiel voor lid Bestuur waarvoor de provincie een voordracht kan doen | Voor programma raad ageldt profiel van statenlidmaatschap | |
Risico's | Worden nihil geacht. Beperken zich tot risico's welke zijn verbonden met de uitvoeringskosten | |
Financiële kengetallen | Gerealiseerd 2014 | Begroot 2016 |
Eigen vermogen op 31-12 | € 38.906,- | nnb |
Vreemd vermogen op 31-12 | € 213.456,- | nnb |
Resultaat | € 3.659,- | € 0,- |
OV-bureau Groningen-Drenthe
Naam verbonden partij | OV-bureau | |
Website | www.ovbureau.nl | |
Rechtsvorm | Gemeenschappelijke regeling | |
Vestigingsplaats | Assen | |
Doel |
| |
Koppeling provinciale begroting | Product 3.1 Bereikbaarheid | |
Openbaar belang | Zorg dragen voor een goede bereikbaarheid met het openbaar vervoer voor stad en land in de provincies Groningen en Drenthe | |
Overzicht activiteiten | De algemene taken die het Openbaar Lichaam OV-bureau heeft uit te voeren zijn:
| |
Beoogd resultaat | Goede bereikbaarheid met het openbaar vervoer voor stad en land in de provincies Groningen en Drenthe | |
Eigenaars-/deelnemersbelang Provincie Drenthe | 35% (gelijk aan de hoogte van de bijdrage aan de exploitatie) | |
Financieel belang | € 21.433.670,- (BDU bijdrage) en € 247.230,- (bijdrage provincie aan exploitatie) | |
Bestuurlijke belang | Het AB bestaat uit de portefeuillehouders verkeer en vervoer, ruimtelijke ordening en financiën. Het DB wordt gevormd door de portefeuillehouders verkeer en vervoer en de directeur van het OV-bureau. | |
Recht om voordracht te doen voor lid Bestuur | Ja. | |
Dochterondernemingen | Nee | |
Overige activiteiten | Nee | |
Geconformeerd aan de Corporate Governance Code | Ja. Is vastgelegd in de GR. | |
Invloed uitoefenen | Via zeggenschap in het AB en DB. zienswijze op jaarrekening en begroting | |
Profiel voor lid Bestuur waarvoor de provincie een voordracht kan doen | Profiel AB en DB lid zijn obv lid GS | |
Risico's | Hebben m.n. betrekking op de uitvoeringskosten: als subsidies niet toereikend blijken, bezuiniging op BDU gelden door het Rijk, lager aantal reizigers, dan voorzien. | |
Financiële kengetallen | Gerealiseerd 2014 | Begroot 2016 |
Eigen vermogen op 31-12 | Nihil | nnb |
Vreemd vermogen op 31-12 | € 1.000.000,- | nnb |
Resultaat | € 93.366,- (negatief) | nnb |
Prolander
Naam verbonden partij | Prolander | |
Website | www.prolander.nl | |
Rechtsvorm | Gemeenschappelijke Regeling | |
Vestigingsplaats | Assen | |
Doel | Het omzetten van provinciaal natuurbeleid tot concrete resultaten in het gebied. Prolander doet dit in verbinding en samen met de (bestuurlijke) agenda’s van belanghebbende partijen in het veld. | |
Koppeling met provinciale begroting | Programma 7.1 Natuur en landschap | |
Openbaar belang | Het realiseren van een ingericht landelijk gebied in samenspraak met de samenleving | |
Overzicht activiteiten | De uitvoering van taken in het landelijk gebied van de provincies Groningen en Drenthe ten behoeve van de inrichting van het landelijk gebied, waaronder grondtransacties en beheer van gronden ten behoeve van natuur, landbouw, wateropgaven, infrastructurele werken, energie en recreatie. | |
Beoogd resultaat | Een in samenspraak ingericht landelijk gebied | |
Eigenaars-/deelnemersbelang Provincie Drenthe | 50 % | |
Financieel belang | € 5.300.000,- (prolander begroting moet nog worden vastgesteld) | |
Bestuurlijke belang | Twee GS leden hebben zitting in het bestuur van Prolander | |
Recht om voordracht te doen voor lid Bestuur | Ja. | |
Dochterondernemingen | Nee | |
Overige activiteiten | Nee | |
Geconformeerd aan de Corporate Governance Code | Ja | |
Invloed uitoefenen | Via het bestuur en middels de sturing in de opdrachtverlening | |
Profiel voor lid Bestuur waarvoor de provincie een voordracht kan doen | Lidmaatschap van GS | |
Risico's | Het risico dat Prolander nog onvoldoende over de cultuur of het vermogen beschikt om de organisatie in termen van verwachtingen te transformeren van DLG in Prolander | |
Financiële kengetallen | Gerealiseerd 2014 | Begroot 2016 |
Eigen vermogen op 31-12 | niet van toepassing | nnb |
Vreemd vermogen op 31-12 | niet van toepassing | nnb |
Resultaat | niet van toepassing | nnb |
RUD Drenthe
Naam verbonden partij | Regionale Uitvoeringsdienst Drenthe | |
Website | www.ruddrenthe.nl | |
Rechtsvorm | Gemeenschappelijke regeling | |
Vestigingsplaats | Assen | |
Doel |
| |
Koppeling provinciale begroting | Progamma 5.2 Milieu | |
Openbaar belang | Zorg dragen voor een goede uitvoering van de milieutaken binnen de provincie Drenthe | |
Overzicht activiteiten | De algemene taken die de RUD Drenthe heeft uit te voeren zijn:
| |
Beoogd resultaat | Kwalitatief goede uitvoering van vergunningverlening, toezicht en handhaving op het gebied van milieu | |
Eigenaars-/deelnemersbelang Provincie Drenthe | 22,8% | |
Financieel belang | € 2.582.770,- | |
Bestuurlijke belang | Een lid van GS is vertegenwoordigd in het AB en in het DB | |
Recht om voordracht te doen voor lid Bestuur | Ja. portefeuillehouder Milieu is in regel afgevaardigd bestuurder namens de provincie | |
Dochterondernemingen | Geen | |
Overige activiteiten | Geen | |
Geconformeerd aan de Corporate Governance Code | Ja | |
Invloed uitoefenen | Een lid van GS is vertegenwoordigd in het Algemeen en Dagelijks Bestuur van de RUD Drenthe. De provinciesecretaris maakt deel uit van de raad van opdrachtgevers. PS wordt minstens jaarlijks gevraagd haar zienswijze te geven op de jaarrekening / begrotingen en zo nodig op beleidskeuzes in de uitvoering van de provinciale milieutaken die uitgevoerd worden door de RUD. PS kan daarmee haar kaderstellende functie voor het milieubeleid en de financiering uitoefenen. | |
Profiel voor lid Bestuur waarvoor de provincie een voordracht kan doen | Via lidmaatschap in het AB, DB en Raad van opdrachtgevers | |
Risico's | Exploitatie te korten in de taakuitvoering en het implementatietraject mbt de IT-voorzieningen | |
Financiële kengetallen | Gerealiseerd 2014 | Begroot 2016 |
Eigen vermogen op 31-12 | € 144.193,- (negatief) | nnb |
Vreemd vermogen op 31-12 | € 3.326.670,- (negatief) | nnb |
Resultaat | € 144.193,- (negatief) | € 108.000,- (negatief) |
Gemeenschappelijke regelingen zonder meer
Vechtdallijnen
Naam verbonden partij | Beheerorganisatie Vechtdallijnen | |
Website | https://www.ervaarhetov.nl/partners/vechtdallijnen.html | |
Rechtsvorm | Gemeenschappelijke regeling 'zonder meer' | |
Vestigingsplaats | nvt. betreft samenwerkingsovereenkomst. Concessie met Arriva OV | |
Doel |
| |
Koppeling met provinciale begroting | Product 3.1 Bereikbaarheid (incl openbaar vervoer) | |
Openbaar belang | Zorg dragen voor een goede bereikbaarheid met het openbaar treinvervoer voor het gebied rond de spoorlijnen Zwolle – Emmen en Almelo - Marienberg in de provincies Overijssel en Drenthe | |
Overzicht activiteiten | De algemene taken die de beheerorganisatie Vechtdallijnen heeft uit te voeren zijn:
| |
Beoogd resultaat | Bieden van openbaarvervoer tussen Emmen-Zwolle middels een spoorverbinding | |
Eigenaars-/deelnemersbelang Provincie Drenthe | 36% (bijdrage aandeel exploitatiesubsidie) | |
Financieel belang | ca € 450.000,- | |
Bestuurlijke belang | De beheerorganisatie Vechtdallijnen is als volgt georganiseerd: het bestaat uit een Stuurgroep, een concessiemanagement dat ondergebracht is bij de provincie Overijssel en ambtelijke samenwerkingsgroepen (kernteam, Ontwikkelteam). De deelnemende bestuursorganen wijzen vanuit hun midden de leden aan van de stuurgroep. De stuurgroep bestaat nu uit de portefeuillehouders verkeer en vervoer en de concessiemanager van de Vechtdallijnen. | |
Recht om voordracht te doen voor lid Bestuur | Ja (voor de stuurgroep) | |
Dochterondernemingen | Niet van toepassing | |
Overige activiteiten | Niet van toepassing | |
Geconformeerd aan de Corporate Governance Code | Ja. Is vastgelegd in de samenwerkingsovereenkomst Vechtdallijnen. | |
Invloed uitoefenen | Via de bestuurder in de Stuurgroep en via de ambtelijke samenwerkingsgroepen | |
Profiel voor lid Bestuur waarvoor de provincie een voordracht kan doen | Een lid van GS | |
Risico's | De opdrachtgevende partijen Overijssel en Drenthe zijn opbrengstverantwoordelijk voor de exploitatie van de treindienst. Dat wil zeggen dat zij de risico’s lopen van fluctuerende kaartverkoop inkomsten. Conform het OV bureau Groningen Drenthe wordt er een conservatief financieel beleid gevoerd. | |
Financiële kengetallen | Gerealiseerd 2014 | Begroot 2016 |
Eigen vermogen op 31-12 | De beheerorganisatie Vechtdallijnen heeft als zodanig geen eigen vermogen en vreemd vermogen. Het betreft een overeenkomst in de vorm van een concessie. Er zijn afspraken gemaakt over het uitvoeren van de werkzaamheden, waarbij de kosten zijn verdeeld over de drie partners. | nnb |
Vreemd vermogen op 31-12 | nnb | |
Resultaat | Jaarrekening 2014 (ten tijde van opstellen begroting 2016) nog niet vastgesteld | nnb |
Regiovisie Groningen-Assen
Naam verbonden partij | Regiovisie Groningen-Assen | |
Website | http://www.regiogroningenassen.nl/ | |
Rechtsvorm | Gemeenschappelijke regeling 'zonder meer' | |
Vestigingsplaats | Groningen | |
Doel | Afstemming woningbouw en bedrijventerreinen voor plangebied | |
Koppeling met provinciale begroting | Programma 4.1 Ruimtelijke ontwikkeling | |
Openbaar belang | Behoud en versterking (landschappelijke) kwaliteit | |
Overzicht activiteiten | gespecificeerd in jaarprogramma | |
Beoogd resultaat |
| |
Eigenaars-/deelnemersbelang Provincie Drenthe | 12,5% | |
Financieel belang | € 927.773,- (bijdrage 2016) | |
Bestuurlijke belang | Gedeputeerde Staten zijn met twee bestuurders vertegenwoordigd in de Stuurgroep. | |
Recht om voordracht te doen voor lid Bestuur | Ja. | |
Dochterondernemingen | Niet van toepassing | |
Overige activiteiten | Niet van toepassing | |
Geconformeerd aan de Corporate Governance Code | Niet van toepassing | |
Invloed uitoefenen | GS via stuurgroep. PS middels zienswijze op begrotingen en jaarstukken | |
Profiel voor lid Bestuur waarvoor de provincie een voordracht kan doen | Lidmaatschap GS | |
Risico's | Het risico dat de relatie met belanghebbenden verandert, waardoor de mogelijkheden voor de organisatie | |
Financiële kengetallen | Gerealiseerd 2014 | Begroot 2016 |
Eigen vermogen op 31-12 | 15 miljoen euro | nnb |
Vreemd vermogen op 31-12 | 4,5 miljoen euro | nnb |
Resultaat | 1,1 miljoen euro | nnb |
Verenigingen
Vereniging Interprovinciaal Overleg (IPO)
Naam verbonden partij | Vereniging Interprovinciaal Overleg (IPO) | |
Website | www.ipo.nl | |
Rechtsvorm | Vereniging | |
Vestigingsplaats | 's Gravenhage | |
Doel |
| |
Koppeling met provinciale begroting | Programma 1.3 Goede belangenbehartiging voor Drenthe | |
Openbaar belang | De provincies trekken gezamenlijk op in de dossiers Duurzame ruimtelijke ontwikkeling en waterbeheer, Vitaal Platteland, Regionale bereikbaarheid en Openbaar Vervoer, Regionale economie en energie, Middelen, Kwaliteit Openbaar Bestuur, Culturele Infrastructuur en Monumentenzorg, Regionale (milieu) UitvoeringsDiensten en Werkgeverszaken. | |
Overzicht activiteiten |
| |
Beoogd resultaat | Goede belangenbeharing van de provincie in Den Haag en Brussel | |
Eigenaars-/deelnemersbelang Provincie Drenthe | 1/12 | |
Financieel belang | € 736.185,- | |
Bestuurlijke belang | Het IPO-bestuur bestaat uit dertien leden. Alle colleges van GS kunnen uit hun midden een bindende voordracht doen voor een lid van het bestuur. Het bestuur doet een bindende voordracht voor 1 lid, bij voorkeur een gedeputeerde. De voorzitter van het bestuur is een commissaris van de Koning uit één van de provincies. Op de algemene ledenvergadering wordt elke provincie vertegenwoordigd door twee statenleden. | |
Recht om voordracht te doen voor lid Bestuur | Ja. | |
Dochterondernemingen | niet van toepassing | |
Overige activiteiten | niet van toepassing | |
Geconformeerd aan de Corporate Governance Code | niet van toepassing | |
Invloed uitoefenen | Invloed kan worden uitgeoefend in het IPO-bestuur door het collegelid dat lid is van het IPO-bestuur. Het college van GS in de persoon van het IPO-bestuurslid legt verantwoording af over het gevoerde beleid aan PS. | |
Profiel voor lid Bestuur waarvoor de provincie een voordracht kan doen | conform lidmaatschap GS | |
Risico's |
| |
Financiële kengetallen | Gerealiseerd 2014 | Begroot 2016 |
Eigen vermogen op 31-12 | 4,5 miljoen euro | nnb |
Vreemd vermogen op 31-12 | 15 miljoen euro | nnb |
Resultaat | 4,5 miljoen euro | nnb |
Stichtingen
Stichting Landinrichting en Bodemverontreiniging (SLB)
Naam verbonden partij | Stichting Landinrichting en Bodemverontreiniging | |
Website | http://www.slbnoord.nl | |
Rechtsvorm | Stichting | |
Vestigingsplaats | Groningen | |
Doel | Het verbeteren van de bodemkwaliteit in aangewezen landinrichtingsgebieden in het veenkoloniaal gebied van de provincie Groningen en Drenthe waar bodemverontreiniging, ontstaan door dempingen van wijken en sloten, risico’s veroorzaakt en een belemmering vormt voor de landinrichting en de landbouw. Het beheren van fondsen voor het actief onderzoeken en bestrijden van risico’s en voor het vrijwaren van grondeigenaren. | |
Koppeling met provinciale begroting | Programma 5.3 Bodemontwikkeling | |
Openbaar belang | Zie doel. | |
Overzicht activiteiten | Zie doel. | |
Beoogd resultaat | Zie doel. | |
Eigenaars-/deelnemersbelang Provincie Drenthe | 8,5 % | |
Financieel belang | N.v.t. | |
Bestuurlijke belang |
2. Toepassing Wet bodembescherming in het Drentse deel. | |
Recht om voordracht te doen voor lid Bestuur | Ja. voor de raad van toezicht | |
Dochterondernemingen | Nee | |
Overige activiteiten | - | |
Geconformeerd aan de Corporate Governance Code | - | |
Invloed uitoefenen | De Raad van Toezicht ziet toe op de directie en op de algemene gang van zaken van de stichting. De Raad heeft 5 leden. Het Drentse lidmaatschap wordt bemenst door de milieu-gedeputeerde. Iedere deelnemer heeft één stem. Besluiten worden genomen o.b.v. volstrekte meerderheid. Doorgaans wordt het Drentse lidmaatschap uitgevoerd door een waarnemend ambtenaar. | |
Profiel voor lid Bestuur waarvoor de provincie een voordracht kan doen | Ja. lidmaatschap GS | |
Risico's | Financieel dekkingsniveau: Het totale fondsbedrag van € 2,3 mln. is voldoende om de algemene uitvoerende taken te dekken middels de jaarlijkse rentebijschrijving (in 2013 ca. € 61.500,-). Daarnaast beschikt de stichting over voldoende reserves om de vrijwaringen eeuwigdurend gestand te doen. | |
Financiële kengetallen | Gerealiseerd 2014 | Begroot 2016 |
Eigen vermogen op 31-12 | € 2.313.718,- (gelden in project reserves) | nnb |
Vreemd vermogen op 31-12 | € 35.000,- | nnb |
Resultaat | € 97.450,- | nnb |
Stichting Bodembeheer Schoonebeek
Naam verbonden partij | Stichting Bodembeheer Schoonebeek | |
Website | Niet aanwezig | |
Rechtsvorm | Stichting | |
Vestigingsplaats | Nieuw-Weerdinge | |
Doel | Het versterken van de bodemkwaliteit in aangewezen landinrichtingsgebieden in de provincie Drenthe waar bodemverontreiniging, ontstaan door dempingen van wijken en sloten, risico’s veroorzaakt en een belemmering vormt voor de landinrichting en de landbouw. | |
Koppeling met provinciale begroting | Programma 5.3 Bodemontwikkeling | |
Openbaar belang | Het beperken, terugdringen en voorkomen van de verspreiding in het milieu, incl. landbouwproducten, van in de bodem aanwezige verontreinigende stoffen, alsmede het bevorderen van de landinrichting. Het beheren van fondsen voor het actief onderzoeken en bestrijden van risico’s en voor het vrijwaren van grondeigenaren. | |
Overzicht activiteiten | Het verrichten van bodemonderzoek en bodemsaneringen en het uitvoeren van beschermingsmaatregelen. | |
Beoogd resultaat | Bijdrage aan het realiseren van duurzaam bodembeheer | |
Eigenaars-/deelnemersbelang Provincie Drenthe | 6 % | |
Financieel belang | Geen | |
Bestuurlijke belang | 1.Deelname aan en stemrecht in de Raad van Toezicht. | |
Recht om voordracht te doen voor lid Bestuur | Ja voor de Raad van Toezicht. | |
Dochterondernemingen | Niet van toepassing | |
Overige activiteiten | Niet van toepassing | |
Geconformeerd aan de Corporate Governance Code | Ja | |
Invloed uitoefenen | Het voorzitterschap wordt bekleed door het lid van de gemeente Emmen. Voor de Raad van Toezicht is de hoedanigheid van gedeputeerde toereikend. | |
Profiel voor lid Bestuur waarvoor de provincie een voordracht kan doen | Lidmaatschap gedeputeerde staten | |
Risico's | Het risico dat verantwoordingsrapportages aan de provincie niet volledig, juist, tijdig en/of nauwkeurig zijn. | |
Financiële kengetallen | Gerealiseerd 2014 | Begroot 2016 |
Eigen vermogen op 31-12 | € 2.389.968,- (in vorm van voorzieningen) | nnb |
Vreemd vermogen op 31-12 | € 7.279,- | nnb |
Resultaat | € 0,- | nnb |
LMA
Naam verbonden partij | Stichting Landelijk Meldpunt Afvalstoffen | |
Website | http://www.lma.nl | |
Rechtsvorm | Stichting | |
Vestigingsplaats | Den Haag | |
Doel | Uitvoering geven aan wettelijk taak provincies; het mogelijk maken en verwerken van meldingen afvalstoffen, beheer gegevens, beheer helpdeskt ed. | |
Koppeling met provinciale begroting | Programma 5.2 Milieu | |
Openbaar belang | Uitvoering geven aan wettelijke taak provincies. De meldgegevens zijn naast gebruik door de provincies, landelijk beschikbaar voor andere handhavende instanties, zoals gemeenten, politie, NVWA Inspectie Leefomgeving en Transport. | |
Overzicht activiteiten |
| |
Beoogd resultaat | Beschikbaar hebben van actuele gegevens over afvalstoffen | |
Eigenaars-/deelnemersbelang Provincie Drenthe | 1/12 | |
Financieel belang | € 147.278,- | |
Bestuurlijke belang | Lid van de Raad van Toezicht LMA | |
Recht om voordracht te doen voor lid Bestuur | Ja voor de RvT | |
Dochterondernemingen | Nee. | |
Overige activiteiten | Nee. | |
Geconformeerd aan de Corporate Governance Code | niet bekend. | |
Invloed uitoefenen | Bestuurlijk via Raad van Toezicht en ambtelijk via Landelijk Administratief Toezichtshoudersoverleg | |
Profiel voor lid Bestuur waarvoor de provincie een voordracht kan doen | Lid van GS | |
Risico's | Geen specifieke risico's | |
Financiële kengetallen | Gerealiseerd 2014 | Begroot 2016 |
Eigen vermogen op 31-12 | € 2.904.412,-* | nnb |
Vreemd vermogen op 31-12 | nnb | |
Resultaat | € 54.000,- (negatief) uit meerjarenraming jaarrekening 2013 | |
*Uit jaarrekening 2013. Jaarrekening 2014 nog niet beschikbaar ten tijden van opstellen. |
Drentse Energie Organisatie (DEO)
Naam verbonden partij | Stichting Drentse Energie Organisatie | |
Website | http://www.drentseenergieorganisatie.nl | |
Rechtsvorm | Stichting | |
Vestigingsplaats | Assen | |
Doel | De Drentse Energie Organisatie is een financierings- en investeringsmaatschappij die de energietransitie in Drenthe wil versnellen. Versnelling van de energietransitie is nodig om de provinciale klimaatdoelstellingen te behalen en biedt kansen voor duurzame economische ontwikkelingen voor de regio. Daarnaast is de transitie noodzakelijke voor de toekomstige voorzieningszekerheid en betaalbaarheid van energie. | |
Koppeling met provinciale begroting | Programma 5.1 Energie | |
Openbaar belang | Het versnellen van de energietransitie draagt bij aan het betaalbaar houden van energielasten. De projecten waarmee deze transitie gestalte krijgt dragen bij aan werkgelegenheid door de economische spin-off van de projecten. De projecten dragen daarnaast bij aan de Drentse doelstellingen voor duurzame energieproductie en CO2-reductie. | |
Overzicht activiteiten |
| |
Beoogd resultaat | Stimuleren van duurzame investeringen in energieprojecten | |
Eigenaars-/deelnemersbelang Provincie Drenthe | DEO wordt dmv subsidie voor 100% gefinancierd door de provincie Drenthe. | |
Financieel belang | Het financiële belang van de provincie is gelegen in de subsidie (eenmalig 29,2 miljoen) die is verleend door de provincie (voor de periode van 2011-2020). Normaal gesproken is bij het verlenen van subsidie geen sprake van een financieel belang zoals aangegeven in het Besluit begroting en verantwoording provincies en gemeenten bij een verbonden partij. Bij de stichting DEO ligt dat anders. De middelen uit de subsidie worden door de stichting revolverend ingezet in duurzame energieprojecten. Dit kan door middelen van leningen, garantiestelling of participatie. | |
Bestuurlijke belang | Strikt genomen is er volgens de regels geen bestuurlijk belang maar doordat de provincie de oprichter van de stichting is, is er sprake van een zekere bestuurlijke verbondenheid, waardoor gekozen is deze organisatie aan te merken als verbonden partij. | |
Recht om voordracht te doen voor lid Bestuur | Volgens de statuten van DEO voorziet de Raad van Toezicht zelf in vacatures, met dien verstande dat het college van GS steeds het recht heeft om tenminste één lid van de RvT voor te dragen. Een bestuurlijk belang in de zin dat de provincie een zetel heeft in het bestuur is er dus niet. | |
Dochterondernemingen | Nee | |
Overige activiteiten | Nee | |
Geconformeerd aan de Corporate Governance Code | Er is een bestuur (directeur) en een Raad van Toezicht. | |
Invloed uitoefenen | DEO heeft een subsidierelatie met de provincie. De eisen tbv deze subsidie zijn vastgelegd in een programma van eisen. Via een jaarlijkse verantwoordingsrapportage wordt verantwoording afgelegd. Op basis van de bevindingen vindt een jaarlijks bestuurlijk overleg met directeur plaats. | |
Profiel voor lid Bestuur waarvoor de provincie een voordracht kan doen | Niet van toepassing | |
Risico's | Risico’s hebben de omvang van het beschikbaar gestelde kapitaal. Het is mogelijk dat de provincie door mogelijk verschillende oorzaken (tegenvallende rendementen, faillissement van de ontvangers van een lening van DEO of faillissement van DEO zelf) het beschikbaar gestelde bedrag niet revolverend zal blijken te zijn. | |
Financiële kengetallen | Gerealiseerd 2014 | Begroot 2016 |
Eigen vermogen op 31-12 | € 12.868.385,- | nnb |
Vreemd vermogen op 31-12 | € 15.291.002,- | nnb |
Resultaat | € 0,- (totale lasten € 571.809,-) | nnb |
Stichting Drentse Bedrijfslocaties
Stichting is in het najaar van 2015 opgeheven.
Reglementen
Fonds nazorg gesloten stortplaatsen
Naam verbonden partij | Fonds nazorg gesloten stortplaatsen | |
Website | geen | |
Rechtsvorm | Reglement (ingesteld obv de Wet Milieubeheer) | |
Vestigingsplaats | Assen | |
Koppeling met provinciale begroting | Programma 5.3 Bodemontwikkeling | |
Doel | Financiering voor eeuwigdurende nazorg van gesloten stortplaatsen mogelijk maken conform Wet Milieubeheer artikel 15.47. | |
Openbaar belang | Gesloten stortplaatsen die voldoen aan wettelijke normen | |
Overzicht activiteiten | Beleggen van heffingen die de exploitanten van de stortplaatsen, te weten Attero Noord in Wijster betalen. Ook is sprake van een zorgplicht, welke uit de volgende activiteiten kan bestaan:
| |
Beoogd resultaat | Het realiseren door Attero van het beoogd fondsvermogen. | |
Eigenaars-/deelnemersbelang Provincie Drenthe | ‘100%’. De provincie is beheerder van het fonds. | |
Financieel belang | Niet van toepassing (Attero is verantwoordelijk voor de financiële bijdrage) | |
Bestuurlijke belang | Gedeputeerde staten vormen het algemeen bestuur van het fonds. Het dagelijks bestuur bestaat uit 2 gedeputeerden, waaronder in ieder geval de gedeputeerde voor financiën en de gedeputeerde die belast is met de nazorg. | |
Recht om voordracht te doen voor lid Bestuur | ja | |
Dochterondernemingen | nee | |
Overige activiteiten | nee | |
Geconformeerd aan de Corporate Governance Code | Ja, vastgelegd in het reglement van het fonds. | |
Invloed uitoefenen | Het DB kan beleidswijzigingen voorstellen aan het AB. Een besluit kan slechts genomen worden door het AB. | |
Profiel voor lid Bestuur waarvoor de provincie een voordracht kan doen | Lidmaatschap GS | |
Risico's | Financieel risico: het door Attero niet nakomen van de opgelegde heffing om het beoogde fonds vermogen te realiseren. | |
Financiële kengetallen | Gerealiseerd 2014 | Begroot 2016 |
Eigen vermogen op 31-12 | € 7.780.000 | nnb |
Vreemd vermogen op 31-12 | € 0,- | nnb |
Resultaat | € 268.567,- | nnb |
Naamloze Vennootschappen
Noordelijke ontwikkelingsmaatschappij (NOM)
Naam verbonden partij | Noordelijke Ontwikkelingsmaatschappij | |
Website | http://www.nom.nl | |
Rechtsvorm | NV | |
Vestigingsplaats | Groningen | |
Doel | Het stimuleren van de regionale economische structuur en werkgelegenheid | |
Koppeling met provinciale begroting | Programma 2.2 Versterken regionale innovatiekracht | |
Openbaar belang | Versterking van de noordelijke economie | |
Overzicht activiteiten | De NOM heeft van haar aandeelhouders (Ministerie van EZ en de drie noordelijke provincies) de volgende kerntaken gekregen:
| |
Beoogd resultaat | Het creëren en behouden van arbeidsplaatsen in noord nederland | |
Eigenaars-/deelnemersbelang Provincie Drenthe | 0.01 % aandelen, net als provincie Groningen en provincie Fryslân. Overige aandelen (99,7%) in handen van Ministerie EL&I. | |
Financieel belang | € 702.400,- (bijdrage in 2016) | |
Bestuurlijke belang | Stemrecht in de Algemene Vergadering van Aandeelhouders. | |
Recht om voordracht te doen voor lid RvC | Nee. Wel invloed in kandidaat keuze via AvA. | |
Dochterondernemingen | Venture Kapitaalfonds II BV (100%) Participatiemaatschappij Ondernemend Groningen BV (100%) | |
Overige activiteiten | Niet van toepassing | |
Geconformeerd aan de Corporate Governance Code | Ja | |
Invloed uitoefenen | Als aandeelhouder invloed via de AvA. | |
Profiel voor lid RvC waarvoor de provincie een voordracht kan doen | RvC stelt profiel op. Het AvA keurt profiel goed/af en neemt het uiteindelijke benoemingsbesluit op voordracht van RvC | |
Risico's | Zijn beperkt tot de financiele bijdragen van de provincie, dit door het beperkte belang van de provincie in de NOM (0,01%) | |
Financiële kengetallen | Gerealiseerd 2014 | Begroot 2016 |
Eigen vermogen op 31-12 | € 79.466.000,- | nnb |
Vreemd vermogen op 31-12 | € 3.359.000,- | nnb |
Resultaat | € 9.010.000,- | nnb |
Groningen Airport Eelde
Naam verbonden partij | Groningen Airport Eelde (GAE) | |
Website | www.groningenairport.nl | |
Rechtsvorm | Naamloze Vennootschap | |
Vestigingsplaats | Eelde | |
Doel | Uitoefening van het luchthavenbedrijf, waaronder voornamelijk de aanleg, het onderhoud, de ontwikkeling, exploitatie van het luchtvaartterrein inclusief het verrichten van daaraan verbonden handelingen van commerciële of financiële aard (art. 2 lid 1a Statuten GAE). | |
Koppeling met provinciale begroting | Programma 3.1 Bereikbaarheid | |
Openbaar belang | De luchthaven vormt een ‘essentiële infrastructurele basisvoorziening’ die bijdraagt aan de internationale en sociaal-maatschappelijke bereikbaarheid van Noord-Nederland. Zij maakt daarmee deel uit van het totaalpakket aan keuzes in mobiliteit voor inwoners en bedrijven. Daarnaast fungeert de luchthaven als katalysator voor het regionale vestigingsklimaat en levert zij een belangrijke bijdrage aan de regionale werkgelegenheid. Verbeteren van vestigingsklimaat: via onder meer de accommodatie van medische vluchten en het belangrijkste opleidingscentrum van verkeersvliegers in Nederland vervult GAE ook een duidelijke maatschappelijke functie. | |
Overzicht activiteiten | Groningen Airport Eelde N.V. zet zich in voor een duurzame ontwikkeling van het luchtvaartbedrijf met een optimaal economisch en sociaal-maatschappelijk rendement. Vanuit dat oogpunt wordt continu gewerkt aan het luchthavenproduct waaronder aan de luchthaven verbonden diensten, de ruimtelijke ontwikkeling van het luchthaventerrein en het bestemmingsportfolio. | |
Beoogd resultaat | Versterken van de regionale economie | |
Eigenaars-/deelnemersbelang Provincie Drenthe | De provincie Drenthe bezit 30% van de aandelen. Overige aandelen in handen van de provincie Groningen (30%), de gemeente Groningen (26%), de gemeente Assen (10%) en de gemeente Tynaarlo (4%). | |
Financieel belang | Er is geen bijdrage begroot voor 2016 | |
Bestuurlijke belang | Lidmaatschap van AvA. | |
Recht om voordracht te doen voor lid RvC | Drenthe heeft als aandeelhouder voor één lid van de RvC tevens een voordrachtsrecht. | |
Dochterondernemingen | Nee | |
Overige activiteiten | Nee | |
Geconformeerd aan de Corporate Governance Code | Ja | |
Invloed uitoefenen | stemrecht in het AvA | |
Profiel voor lid RvC waarvoor de provincie een voordracht kan doen | In 2012 is een nieuwe algemene profielschets vastgesteld waaraan elk lid van de RvC moet voldoen. In overleg met de RvC wordt door de voordragende aandeelhouder een specifieke profielschets opgesteld voor de betreffende vacature waarvoor zij een voordracht kan doen. Deze profielschets wordt vastgesteld door de AvA. | |
Risico's | Risico's blijven beperkt tot de omvang van de kapitaalinbreng in geval van een faillissement. Het aandelenkapitaal van de provincie Drenthe is nominaal gewaardeerd op € 1.252.443,--. | |
Financiële kengetallen | Gerealiseerd 2014 | Begroot 2016 |
Eigen vermogen op 31-12 | € 14.161.147,- | nnb |
Vreemd vermogen op 31-12 | € 3.736.076,- | nnb |
Resultaat | € 893.304 (negatief) | ca € 900.000,- (negatief; uit visie GAE2013) |
Enexis N.V
Naam verbonden partij | Enexis Holding NV | |
Website | ||
Rechtsvorm | Enexis Holding NV is een naamloze vennootschap | |
Vestigingsplaats | Rosmalen | |
Doel | Enexis zet alles in het werk voor een duurzame, betrouwbare en | |
Koppeling met provinciale begroting | Programma 8.1 Financiering en algemene dekkingsmiddelen | |
Openbaar belang | Energiedistributie wordt gezien als publieke taak; vandaar dat de | |
Overzicht activiteiten | Enexis is een netwerkbedrijf dat ingevolge de Wet Onafhankelijk | |
Beoogd resultaat | - | |
Eigenaars-/deelnemersbelang Provincie Drenthe | 2,28% van de aandelen is in handen van de provincie Drenthe. De | |
Financieel belang | idem | |
Bestuurlijke belang | Stemrecht in de AVA. | |
Recht om voordracht te doen voor lid RvC | Niet aan de orde | |
Dochterondernemingen | Fudura | |
Overige activiteiten | Fudura verzorgt meetdiensten voor zakelijke klanten, levert een | |
Geconformeerd aan de Corporate Governance Code | Ja | |
Invloed uitoefenen | De provincie Drenthe is als aandeelhouder door de provincie | |
Profiel voor lid RvC waarvoor de provincie een voordracht kan doen | Niet van toepassing | |
Risico's | De aandelehouders lopen het risico ( een deel van) de boekwaarde te moeten afwaarderen. Dit risico is zeer gering, aangezien Enexis opereeert in een gereguleerde markt. | |
Financiële kengetallen | Jaarrekening 2014 | Verwachting 2016 |
Eigen vermogen op 31-12 | € 3.516,7 mln | € 3.716 mln |
Vreemd vermogen op 31-12 | € 2.900,3 mln | p.m. |
Resultaat | € 265,5 mln | € 200 mln |
Ontvangen dividend | € 3.029.247,74 | p.m. |
Attero N.V.
Op 22 mei 2014 heeft de provincie Drenthe - met vrijwel alle andere voormalige aandeelhouders - de
aandelen van Attero Holding NV verkocht aan Waterland Private Equity BV. De provincie Drenthe is geen aandeelhouder meer van Attero Holding NV.
N.V. Waterleidingmaatschappij
Naam verbonden partij | Waterleidingmaatschappij Drenthe | |
Website | www.wmd.nl | |
Rechtsvorm | Naamloze vennootschap | |
Vestigingsplaats | Assen | |
Doel | Zorg voor en de instandhouding van (drink)watervoorziening in het verzorgingsgebied | |
Koppeling met proviciale begroting | Programma 8.1 Financiering en algemene dekkingsmiddelen | |
Openbaar belang | Drinkwater van goede kwaliteit en tegen een acceptabele prijs,vastgelegd in de Drinkwaterwet | |
Overzicht activiteiten | Zorg en instandhouding van (drink)watervoorziening in WMD verzorgingsgebied. | |
Beoogd resultaat | Zorg en instandhouding van (drink)watervoorziening in WMD verzorgingsgebied. | |
Eigenaars-/deelnemersbelang Provincie Drenthe | 50 % | |
Financieel belang | Geen | |
Bestuurlijke belang | Stemrecht in de AvA | |
Recht om voordracht te doen voor lid RvC | Ja. (Het door de provincie voorgedragen lid is voorzitter van de RvC.) | |
Dochterondernemingen | - Noordwater BV | |
Overige activiteiten | Nee | |
Geconformeerd aan de Corporate Governance Code | Ja, is vastgelegd in de Statuten, het Directiestatuut en het Reglement Raad van Commissarissen | |
Invloed uitoefenen | Via AvA | |
Profiel voor lid RvC waarvoor de provincie een voordracht kan doen | Op grond van de Corporate Gorvernance Code moet een commissaris geschikt zijn om de hoofdlijnen van het totale beleid te beoordelen en beschikt hij over specifieke deskundigheid die noodzakelijk is voor de vervulling van zijn taak. Tevens moet elke vorm en schijn van belangenverstrengeling tussen vennootschap en bestuurder worden vermeden. | |
Risico's | Drinkwatervoorziening | |
Financiële kengetallen | Gerealiseerd 2014 | Begroot 2016 |
Eigen vermogen op 31-12 | € 45.598.000 | nnb |
Vreemd vermogen op 31-12 | € 132.529.000,- | nnb |
Resultaat | € 6.443.000,- | nnb |
Ontvangen dividend | € 2.721,- | Afhankelijk van resultaat 2015 |
Nederlandse Waterschapsbank (NWB)
Naam verbonden partij | Nederlandse Waterschapsbank (NWB) | |
Website | www.nwbbank.com | |
Rechtsvorm | Naamloze Vennootschap | |
Vestigingsplaats | Den Haag | |
Doel | Uitoefening van het bankbedrijf door onder andere het verstrekken van kredieten aan waterschappen en andere publiekrechtelijke en daarmee gelijk te stellen lichamen. Voor het bereiken van dit doel dient de NWB Bank te voorzien in haar funding. De bank doet dit door het uitgeven van schuldpapier onder haar emissieprogramma’s | |
Koppeling met provinciale begroting | Programma 8.1 Financiering en algemene dekkingsmiddelen | |
Openbaar belang | De Nederlandse Waterschapsbank is een belangrijke kredietverstrekker in de publieke sector. Het oogmerk is tegen zo gunstig mogelijk tarieven kredieten te verstrekken. | |
Overzicht activiteiten | Kredietverlening: breed assortiment aan leningvormen binnen de Nederlandse (semi) publieke sector. Ze verstrekken kredieten aan decentrale overheden, samenwerkingsverbanden van decentrale overheden en instellingen die in bezit zijn van een garantie van een decentrale overheid. Daarnaast financieren ze instellingen op het gebied van volkshuisvesting en gezondheidszorg indien er sprake is van een borging van het waarborgfonds. | |
Beoogd resultaat | Het verstrekken van gunstige kredieten aan publieke organisaties, zodat deze organisaties lagere financieringslasten hebben. | |
Eigenaars-/deelnemersbelang Provincie Drenthe | 0,32% | |
Financieel belang | Geen | |
Bestuurlijke belang | Als mede-eigenaar is de provincie Drenthe betrokken bij de eerdere ontwikkeling van de NWB en haar doelen via stemrecht. | |
Recht om voordracht te doen voor lid RvC | Nee | |
Dochterondernemingen | Nee | |
Overige activiteiten | Nee | |
Geconformeerd aan de Corporate Governance Code | Ja | |
Invloed uitoefenen | Ja. via AvA | |
Profiel voor lid RvC waarvoor de provincie een voordracht kan doen | Nee | |
Risico's | Een eventueel liquiditeitsrisico; mogelijke invloed op winst en kapitaal als gevolg van het niet in staat zijn aan de opeisbare verplichtingen te voldoen zonder onaanvaardbare verliezen te lopen (dit moet wel worden gerelateerd aan het deelnemersbelang van 0,32%) | |
Financiële kengetallen | Gerealiseerd 2014 | Begroot 2016 |
Eigen vermogen op 31-12 | € 1.303.000.000,- | nnb |
Vreemd vermogen op 31-12 | € 88.249.000.000,- | nnb |
Resultaat | € 47.000.000,- | nnb |
Ontvangen dividend | Geen | Afhankelijk van resultaat in 2015 |
Bank Nederlandse gemeenten (BNG)
Naam verbonden partij | Bank Nederlandse Gemeenten | |
Website | www.bngbank.nl | |
Rechtsvorm | Naamloze vennootschap | |
Vestigingsplaats | Den Haag | |
Doel | De Bank Nederlandse Gemeenten (BNG) is de bank van en voor overheden en instellingen met een maatschappelijke belang. Met gespecialiseerde financiële dienstverlening draagt de BNG bij aan zo laag mogelijke kosten van maatschappelijke voorzieningen voor de burger. Daarmee is de bank essentieel voor de publieke taak. | |
Koppeling met provinciale begroting | Programma 8.1 Financiering en algemene dekkingsmiddelen | |
Openbaar belang | De BNG is een belangrijke kredietverstrekker in de publieke sector. Het oogmerk is tegen zo gunstig mogelijk tarieven kredieten te verstrekken. | |
Overzicht activiteiten | BNG Bank biedt een compleet pakket van financiële diensten in de (semi)publieke sector met faciliteiten voor elektronisch betalingsverkeer, rekening-courant, financieren en beleggen, treasury en aanvullende adviesdiensten. | |
Beoogd resultaat | Het verstrekken van gunstige kredieten aan publieke organisaties, zodat deze organisaties lagere financieringslasten hebben. | |
Eigenaars-/deelnemersbelang Provincie Drenthe | 0,09% | |
Financieel belang | Geen | |
Bestuurlijke belang | Als mede-eigenaar is de provincie Drenthe betrokken bij de verdere ontwikkeling van de BNG en haar doelen via stemrecht. | |
Recht om voordracht te doen voor lid RvC | Nee | |
Dochterondernemingen | BNG Gebiedsontwikkeling, BNG Vermogensbeheer, Hypotheekfonds voor Overheidspersoneel, | |
Overige activiteiten | Niet van toepassing | |
Geconformeerd aan de Corporate Governance Code | Ja | |
Invloed uitoefenen | Ja. via AvA | |
Profiel voor lid RvC waarvoor de provincie een voordracht kan doen | niet van toepassing | |
Risico's | Een eventueel liquiditeitsrisico; mogelijke invloed op winst en kapitaal als gevolg van het niet in staat zijn aan de opeisbare verplichtingen te voldoen zonder onaanvaardbare verliezen te lopen (dit moet wel worden gerelateerd aan het deelnemersbelang van 0,09%) | |
Financiële kengetallen | Gerealiseerd 2014 | Begroot 2016 |
Eigen vermogen op 31-12 | € 3.582.000.000,- | nnb |
Vreemd vermogen op 31-12 | € 149.700.000.000,- | nnb |
Resultaat | € 126.000.000,- | nnb |
Ontvangen dividend | € 100.912,- | afhankelijk van resultaat in 2015 |
Besloten Vennootschappen
Publiek Belang Elektriciteitsproductie B.V.
Naam verbonden partij | Publiek Belang Elektriciteitsproductiie BV | |
Website | - | |
Rechtsvorm | Besloten vennootschap | |
Vestigingsplaats | ‘s Hertogenbosch | |
Doel | Onderdeel van Essent was het 50% aandeel in N.V. Elektriciteits Productiemaatschappij Zuid-Nederland (EPZ), o.a. eigenaar van de kerncentrale in Borssele. Het bedrijf Delta NV uit Zeeland heeft de verkoop van dit bedrijfsonderdeel van Essent aan RWE bij de rechter aangevochten. Er liepen zowel een kort gedingprocedure als bodemprocedure. Publiek Belang Elektriciteitsproductie BV (“PBE”) had het 50% belang in EPZ bij Energy Resources Holding (ERH) ondergebracht. | |
Koppeling met provinciale begroting | Programma 8.1 Financiering en algemene dekkingsmiddelen | |
Openbaar belang | Geen specifiek openbaar belang | |
Overzicht activiteiten | Binnen PBE is nog vanaf medio 2012 een bedrag tussen de € 1,5 en 2,0 miljoen (merendeel aandelenkapitaal) achtergebleven om mogelijke zaken die uit de verkoop voortkomen af te wikkelen. | |
Beoogd resultaat | Planning is om in de 2e helft van 2015 de discussie met het Ministerie van Economische Zaken te voeren, omtrent de overdracht van de rol van PBE in het hiervoor genoemde convenant. Afhankelijk van de uitkomst van deze gesprekken zou PBE evenals Verkoop Vennootschap BV en CBL Vennootschap BV begin 2016 geliquideerd kunnen worden. | |
Eigenaars-/deelnemersbelang Provincie Drenthe | 2,28% van de aandelen is in handen van de provincie Drenthe. De | |
Financieel belang | Idem | |
Bestuurlijke belang | Provincie Drenthe is via de provincie Groningen vertegenwoordigd in de aandeelhouderscommissie. | |
Recht om voordracht te doen voor lid RvC | Niet aan de orde | |
Dochterondernemingen | Geen | |
Overige activiteiten | Geen | |
Geconformeerd aan de Corporate Governance Code | Ja | |
Invloed uitoefenen | Provincie Drenthe is via de provincie Groningen vertegenwoordigd in de aandeelhouderscommissie. | |
Profiel voor lid RvC waarvoor de provincie een voordracht kan doen | Niet van toepassing | |
Risico's | Het financiële risico na de levering van ERH aan RWE, waarmee de vervreemding van de aandelen Essent nu is afgerond, is beperkt tot eventuele contractueel vastgelegde mogelijkheden van claims c.q. garanties. Eventuele claims komen ten laste van het General Escrow Fonds (zie Verkoop Vennootschap BV). | |
Financiële kengetallen | Gerealiseerd 2014 | Begroot 2016 |
Eigen vermogen op 31-12 | € 1.598.145 | € 0,-- |
Vreemd vermogen op 31-12 | € 107.847 | € 0,-- |
Resultaat | -/- 18.535 | -/- € 20.000 ( in 2015) |
Ontvangen dividend | - | p.m. |
Verkoop Vennootschap
Naam verbonden partij | Verkoop vennootschap B.V. | |
Website | - | |
Rechtsvorm | Besloten vennootschap | |
Vestigingsplaats | ‘s Hertogenbosch | |
Doel | In het kader van de verkoop van Essent aan RWE hebben de verkopende aandeelhouders een aantal garanties en vrijwaringen gegeven aan RWE. Het merendeel van deze garanties en vrijwaringen is door de verkopende aandeelhouders overgedragen aan Verkoop Vennootschap. Ter verzekering van de betaling van eventuele schadeclaims heeft RWE bedongen dat een deel van de verkoopopbrengst door de verkopende aandeelhouders gedurende een bepaalde tijd in het General Escrow Fonds wordt aangehouden. Buiten het bedrag dat in het General Escrow Fonds zal worden gehouden, zijn de verkopende aandeelhouders niet aansprakelijk voor inbreuken op garanties en vrijwaringen. | |
Koppeling met provinciale begroting | Programma 8.1 Financiering en algemene dekkingsmiddelen | |
Openbaar belang | Geen specifiek openbaar belang | |
Overzicht activiteiten | De functie van Verkoop Vennootschap B.V. is tweeërlei:
| |
Beoogd resultaat | ||
Eigenaars-/deelnemersbelang Provincie Drenthe | 2,28% van de aandelen is in handen van de provincie Drenthe. De | |
Financieel belang | idem | |
Bestuurlijke belang | Provincie Drenthe is via de provincie Groningen vertegenwoordigd in de aandeelhouderscommissie. | |
Recht om voordracht te doen voor lid RvC | Niet aan de orde | |
Dochterondernemingen | Geen | |
Overige activiteiten | Geen | |
Geconformeerd aan de Corporate Governance Code | Ja | |
Invloed uitoefenen | Provincie Drenthe is via de provincie Groningen vertegenwoordigd in de aandeelhouderscommissie. | |
Profiel voor lid RvC waarvoor de provincie een voordracht kan doen | Niet van toepassing | |
Risico's | Het financiële risico is beperkt tot eventuele claims van RWE als gevolg van garanties en vrijwaringen die door de verkopende aandeelhouders zijn afgegeven en tot het maximale bedrag (EUR 440 mln.) dat nog in het General Escrow Fonds resteert. | |
Financiële kengetallen | Gerealiseerd 2014 | Begroot 2016 |
Eigen vermogen op 31-12 | € 363.304.918 | € 0,-- |
Vreemd vermogen op 31-12 | € 79.968.164 | € 0,-- |
Resultaat | € 17.290.428 | € 10 mln ( in 2015)- |
Ontvangen dividend | - | p.m. |
CBL (Cross Border Leases) vennootschap
Naam verbonden partij | Cross Border Leases Vennootschap B.V. | |
Website | - | |
Rechtsvorm | CBL Cross Border Leases is een besloten vennootschap. | |
Vestigingsplaats | ‘s Hertogenbosch | |
Doel | De functie van deze vennootschap is de verkopende aandeelhouders van energiebedrijf Essent (“Verkopende Aandeelhouders”) te vertegenwoordigen als medebeheerder (naast RWE, Essent en Enexis) van het CBL Escrow Fonds en te fungeren als "doorgeefluik" voor betalingen in en uit het CBL Escrow Fonds (CBL: Cross Border Lease). Voor zover na beëindiging van alle CBL’s en de betaling uit het CBL Escrow Fonds van de daarmee corresponderende voortijdige beëindigingvergoedingen nog geld overblijft in het CBL Escrow Fonds, wordt het resterende bedrag in de verhouding 50%-50% verdeeld tussen RWE en Verkopende Aandeelhouders. | |
Koppeling met provinciale begroting | Programma 8.1 Financiering en algemene dekkingsmiddelen | |
Openbaar belang | Geen specifiek openbaar belang. | |
Overzicht activiteiten | Het vermogen in het CBL Escrow Fonds was bij de oprichting van het fonds in 2009, $ 275 mln. Eind juni 2011 zijn de laatste CBL-overeenkomsten vervroegd beëindigd. Na aftrek van het bedrag dat nodig was voor deze beëindigingen van de CBL’s resteert er nog een bedrag van afgerond $ 20 mln. Naar verwachting zal op dit bedrag in 2015 een bedrag benodigd zijn voor advies- en andere afwikkelingskosten. | |
Beoogd resultaat | Naar verwachting wordt de vennootschap eind 2015 (wellicht begin | |
Eigenaars-/deelnemersbelang Provincie Drenthe | 2,28% van de aandelen is in handen van de provincie Drenthe. De | |
Financieel belang | idem | |
Bestuurlijke belang | Provincie Drenthe is via de provincie Groningen vertegenwoordigd in | |
Recht om voordracht te doen voor lid RvC | Niet van toepassing | |
Dochterondernemingen | Geen | |
Overige activiteiten | Geen | |
Geconformeerd aan de Corporate Governance Code | Ja | |
Invloed uitoefenen | De provincie Drenthe is als aandeelhouder door de provincie | |
Profiel voor lid RvC waarvoor de provincie een voordracht kan doen | Niet van toepassing | |
Risico's | Er loopt nog een discussie tussen CBL Vennootschap en RWE over verrekening van eventuele belastingvoordelen. Planning is om in de 2e helft van 2015 deze discussie met RWE af te ronden. De vennootschap zal daarmee eind 2015 (mogelijk begin 2016) kunnen worden geliquideerd. Een positief liquidatiesaldo zal vrijvallen aan de aandeelhouders. | |
Financiële kengetallen | Gerealiseerd 2014 | Begroot 2016 |
Eigen vermogen op 31-12 | $ 9.810.998 | € 0,-- |
Vreemd vermogen op 31-12 | $ 106.574 | € 0,-- |
Resultaat | -/- $ 66.740 | € 0,-- |
Ontvangen dividend | - | p.m. |
Vordering op Enexis
Naam verbonden partij | Vordering op Enexis BV | |
Website | - | |
Rechtsvorm | Besloten vennnootschap | |
Vestigingsplaats | ‘s Hertogenbosch | |
Doel | Als gevolg van de invoering van de Wet Onafhankelijk Netbeheer (WON) in Nederland werd Essent per 30 juni 2009 gesplitst in een netwerkbedrijf (later Enexis) enerzijds en een productie- en leveringsbedrijf (het deel dat verkocht is aan RWE) anderzijds. Essent heeft eind 2007 een herstructurering doorgevoerd waarbij de economische eigendom van de gas- en elektriciteitsnetten binnen de Essent-groep zijn verkocht en overgedragen aan Enexis tegen de geschatte fair market value. Omdat Enexis destijds over onvoldoende contante middelen beschikte om de koopprijs hiervoor te betalen is deze omgezet in een lening van Essent. In de Wet Onafhankelijk Netbeheer was opgenomen dat er na splitsing geen financiële kruisverbanden mochten bestaan. Omdat het op dat moment niet mogelijk was om de lening extern te financieren is besloten de lening over te dragen aan de verkopende aandeelhouders van Essent. | |
Koppeling met provinciale begroting | Programma 8.1 Financiering en algemene dekkingsmiddelen | |
Openbaar belang | Geen specifiek openbaar belang. | |
Overzicht activiteiten | Eind december 2014 resteren nog de leningen van de 3e en 4e tranche. Enexis is eventueel gerechtigd de 3e tranche in de periode 30 september 2015 – 30 september 2016 geheel of gedeeltelijk vervroegd af te lossen. Deze tranche zal in ieder geval uiterlijk 30 september 2016 worden afgelost. De 4e tranche mag niet vervroegd worden afgelost. Afhankelijk van het resultaat van een aantal financiële ratio’s zou de 4e tranche eventueel geconverteerd kunnen worden in eigen vermogen. | |
Beoogd resultaat | Beheer bruglening | |
Eigenaars-/deelnemersbelang Provincie Drenthe | 2,28% van de aandelen is in handen van de provincie Drenthe. De | |
Financieel belang | idem | |
Bestuurlijke belang | Provincie Drenthe is via de provincie Groningen vertegenwoordigd in de aandeelhouderscommissie. | |
Recht om voordracht te doen voor lid RvC | Niet aan de orde | |
Dochterondernemingen | Geen | |
Overige activiteiten | Geen | |
Geconformeerd aan de Corporate Governance Code | Ja | |
Invloed uitoefenen | Provincie Drenthe is via de provincie Groningen vertegenwoordigd in de aandeelhouderscommissie. | |
Profiel voor lid RvC waarvoor de provincie een voordracht kan doen | Niet van toepassing | |
Risico's | De aandeelhouders lopen zeer beheerst geachte risico’s op Enexis voor de niet -tijdige betaling van rente en/of aflossing en, in het ergste geval, faillissement van Enexis. | |
Financiële kengetallen | Gerealiseerd 2014 | Begroot 2016 |
Eigen vermogen op 31-12 | € 65.628 | € 25.000 |
Vreemd vermogen op 31-12 | € 862.130.753 | € 355 mln |
Resultaat | -/- € 16.621 | -/- € 20.000 |
Ontvangen dividend | - | p.m. |
CSV Amsterdam B.V.
Naam verbonden partij | CSV Amsterdam BV | |
Website | - | |
Rechtsvorm | Besloten vennootschap | |
Vestigingsplaats | 's Hertogenbosch | |
Doel | Op 9 mei 2014 is de naam van Claim Staat Vennootschap B.V. gewijzigd in CSV Amsterdam B.V.. De statuten zijn gewijzigd zodat de nieuwe organisatie nu drie doelstellingen vervult:
| |
Koppeling met provinciale begroting | Programma 8.1 Financiering en algemene dekkingsmiddelen | |
Openbaar belang | Geen specifiek openbaar belang | |
Overzicht activiteiten | De looptijd van deze vennootschap is afhankelijk van de periode dat een eventuele schadeclaim wordt gevoerd tegen de Staat en dat claims (die door Waterland tot 5 jaar na completion (mei 2019) kunnen worden ingediend) worden afgewikkeld. | |
Beoogd resultaat | Zie doel. | |
Eigenaars-/deelnemersbelang Provincie Drenthe | 2,28% van de aandelen is in handen van de provincie Drenthe. De | |
Financieel belang | idem | |
Bestuurlijke belang | Provincie Drenthe is via de provincie Groningen vertegenwoordigd in de aandeelhouderscommissie. | |
Recht om voordracht te doen voor lid RvC | Niet aan de orde | |
Dochterondernemingen | Geen | |
Overige activiteiten | Geen | |
Geconformeerd aan de Corporate Governance Code | Ja | |
Invloed uitoefenen | Provincie Drenthe is via de provincie Groningen vertegenwoordigd in de aandeelhouderscommissie. | |
Profiel voor lid RvC waarvoor de provincie een voordracht kan doen | Niet van toepassing | |
Risico's | Het financiële risico is beperkt tot eventuele claims van Waterland als gevolg van garanties en vrijwaringen die door de verkopende aandeelhouders zijn afgegeven en tot het maximale bedrag (EUR 13,5 mln.) op de escrow-rekening. | |
Financiële kengetallen | Gerealiseerd 2014 | Begroot 2016 |
Eigen vermogen op 31-12 | € 8.541 | -/- € 90.000 |
Vreemd vermogen op 31-12 | € 36.057 | € 130.000 |
Resultaat | -/- € 43.846 | -/- € 50.000 (in 2015) |
Ontvangen dividend | - | p.m. |
MKB Fonds Drenthe
Naam verbonden partij | MKB Fonds Drenthe | |
Website | www.mkbfondsdrenthe.nl | |
Rechtsvorm | Besloten Vennootschap | |
Vestigingsplaats | Assen | |
Doel | De vennootschap heeft ten doel:
| |
Koppeling met provinciale begroting | Programma 8.1 Financiering en algemene dekkingsmiddelen | |
Openbaar belang | Het MKB Fonds wil kansrijke initiatieven financieren, die via de private kapitaalmarkt vanwege het hoge risico, moeilijk te financieren zijn. | |
Overzicht activiteiten | Verstrekken van achtergestelde leningen aan en participeren in het Drentse MKB | |
Beoogd resultaat | Toename van het aantal financieringen van Drentse bedrijven gericht op innovatie en groei, resulterend in toename van werkgelegenheid | |
Eigenaars-/deelnemersbelang Provincie Drenthe | 100 % | |
Financieel belang | Geen (in 2015 is eenmalige storting in het fonds gedaan van € 13 miljoen | |
Bestuurlijke belang | Provincie is enigste aandeelhouder | |
Recht om voordracht te doen voor lid RvC | Ja | |
Dochterondernemingen | Drents Ontwikkelfonds BV | |
Overige activiteiten | Geen | |
Geconformeerd aan de Corporate Governance Code | Ja. | |
Invloed uitoefenen | Via de AvA (als 100% aandeelhouder) | |
Profiel voor lid RvC waarvoor de provincie een voordracht kan doen | Provincie heeft zelf profielschets gemaakt voor voltallig RvC | |
Risico's | Dat een deel van de gedane investeringen door de het MKB fonds niet of minder revolverend blijken, dan aanvankelijk is beoogd. | |
Financiële kengetallen | Gerealiseerd 2014 | Begroot 2016 |
Eigen vermogen op 31-12 | € 12.951.437,- | nnb |
Vreemd vermogen op 31-12 | € 71.219,- | nnb |
Resultaat | € 148.563,- (negatief) | nnb |
Ontvangen dividend | geen | wordt niet verwacht |